Батькам

У дітей, які грають в ризиковані ігри, здоровіше психіка

Ви напевно не раз згадували своє дитинство і протиставляли його дитинству своїх дітей: мовляв, ми і по деревах лазили, і на плотах по річці спускалися, і в ліс за грибами бігали, і нічого, виросли здоровими. І ви маєте рацію.

Як свідчить останнє дослідження вчених (британських, звичайно ж), ігри з елементами ризику зміцнюють дитячу психіку. У дітей, які проводять багато часу в живих пригодницьких іграх, спостерігається менше симптомів тривоги і депресії.

було направлено на перевірку теорій про те, що авантюрні ігри – лазіння по деревах, їзда на велосипеді, стрибки з високих поверхонь або гри поза увагою дорослих – допомагають розвивати психологічну стійкість дітей, корисні для психічного здоров’я.

Дослідники опитали дві вибірки батьків дітей у віці від 5 до 11 років – 427 батьків в Північній Ірландії і національно репрезентативну групу з 1919 батьків в Англії, Уельсі і Шотландії – і опитали їх про ігри, в які грали їхні діти, і як вони себе відчували до пандемії і під час першого карантину.

Вчені виявили, що діти, які проводили більше часу граючи на вулиці, мали менше «внутрішніх проблем», які характеризуються тривогою і депресією, а також були більш позитивні у спілкуванні під час першої ізоляції.

Ефекти були відносно невеликими, але постійними після врахування низки демографічних змінних, включаючи стать і вік дитини, а також статус зайнятості батьків та їх психічне здоров’я. Велика вибірка також показала, що кореляція була сильнішою для дітей з сімей з низьким доходом, ніж для їх однолітків з більш багатих сімей.

У результаті автори дослідження сформулювали заклик до громадськості та уряду про те, що дітям, особливо з бідних верств населення, необхідно забезпечити безкоштовний доступ до безпечних місць, де можна організувати пригодницькі ігри на свіжому повітрі поряд з їх будинками.

Дослідження «Дитячі ігри: вивчення зв’язку між часом, проведеним за грою, і психічним здоров’ям дитини», опубліковано у журналі «Дитяча психіатрія і розвиток людини». Сьогодні це актуальне дослідження, так як дитячі психологи стурбовані тим, що у дітей менше можливостей для авантюрних ігор поза увагою дорослих. Останні карантини серйозно обмежили таку гру.

Хелен Додд, професор дитячої психології Ексетерського університету, яка керувала дослідженням, сказала: «Ми більше, ніж коли-небудь, стурбовані психічним здоров’ям дітей, і наші результати показують, що ми можемо захистити психічне здоров’я дітей, забезпечивши їм можливості для старих добрих авантюрних, ризикованих ігор. І для цього нам необхідно терміново інвестувати в природні простору, добре спроектовані парки та ігрові майданчики, щоб підтримувати психічне здоров’я наших дітей».

Белінда Кірк, дослідниця, мати і автор книги «Революція пригод», вітала відкриття Ексетерського університету в області авантюрних ігор.

«Це нормальний інстинкт – хотіти захистити своїх дітей, – каже вона. – Але ми живемо в світі, який настільки одержимий фізичної безпекою, що ми забули збалансувати її з психічним здоров’ям. Ми віддаємо перевагу фізичної безпеки або фізичному здоров’ю, а не психічному здоров’ю, тому ми не дозволяємо дітям падати і вчитися знову підніматися, і, отже, не допомагаємо їм розвивати механізми виживання і психічну стійкість».

Одне з попередніх досліджень сучасної гри показало, що дітям молодшого віку не дозволяється грати на вулиці самостійно, поки вони не стануть на два роки старше покоління своїх батьків. Тобто, якщо у свій час батькам дозволялося грати на вулиці без нагляду в середньому вже до дев’яти років, то сьогоднішнім дітям така самостійність дозволена лише до 11 років.

Чим ви можете прямо зараз допомогти своїм дітям, якщо поділяєте смуток з приводу втрачених пригод?

1. Дозвольте дітям прогулятися в темряві. Разом з вами. Візьміть ліхтарик або навіть факел, щоб було веселіше. Вночі така прогулянка стає більш захоплюючою, тому що навіть знайомі місця, такі як пішохідна доріжка біля вашого будинку, здаються іншими. Це інший захід, інша природа, це справжня пригода».

2. Дослідіть ліс. Виберіть невеликий лісок, з рідкісними деревами. Одягніться відповідним чином і вирушайте за грибами, ягодами, гербарієм. Дайте дитині можливість йти трохи віддалік, але не втрачайте його з виду. Навчіть всім обережностям на випадок, якщо він відстане й заблукати. Але цього не станеться, якщо ви все грамотно сплануєте і будете поблизу.

3. Розбийте табір на ніч. Спати під зірками – це дуже захоплююче. Якщо немає можливості відправитися в похід, то розбийте намет в саду за будинком або на дачі.

4. Поплавайте або покатайтесь на байдарках в річці або озері. Можна і пліт разом побудувати, тільки річку ви повинні знати добре, і бути впевнені в тому, що дитина добре плаває. Рятувальні жилети не будуть зайвими.

5. Займіться геокэшингом. Це пошук скарбів. Просто скачайте додаток, створіть обліковий запис, виберіть схованку з тисяч доступних – і вперед. Про геокешинг з дітьми ми писали .

6. Підніміться на гору або місцевий пагорб. Підкорити свою першу гору – це прекрасно. Навіть якщо її вершину видно з вашого вікна.

7. Спробуйте нові навички на скейтборді, роликових ковзанах або велосипеді. Сходіть спочатку разом з дитиною в парки, які пропонують простір для такого катання. Захист потрібна, зрозуміло.

8. Створіть смугу перешкод всередині або зовні. Маленьким дітям смугу перешкод можна організувати прямо вдома або у дворі, для підлітків потрібно вже більше простору. Запропонуйте їм спробувати свої сили в скелелазінні, у спеціальних павільйонах.

Часто ми самі і виступаємо перешкодою ризикованим ігор своїх дітей. А потім скаржимося, що вони ні в що грати не хочуть. Хочуть, але ми часто заважаємо. Давайте почнемо разом зі своїми дітьми повертатися у своє дитинство, в якому у нас були навички і лазіння по деревах, і підйому на гору і спуску з них на велосипеді. Ми справлялися зі всім цим поодинці. Невже ми не зможемо навчити дітей цього в нашій присутності?